Turen dag for dag!

2022-06-27

Det var oprindeligt tanken at lave en dagbog her, men det blev lidt besværligt med tilfældig mobildækning, så dagbogen blev ført på facebook, men her er opslagene samlet.

Lørdag 18 juni;

Ind under aften nåede vi.  Gut Basthorst uden for Hamborg på ca 6 timer inkl pauser. Den første store udfordring er overkommet, Vi er nået frem til starten i morgen!! I sig selv en bedrift! For øvrigt er der nu ikke meget havnestemning, ved ikke hvor jeg havde den idé fra, men her er nu meget hyggeligt. Vi har naturligvis lagt os lidt væk fra larmen og pøblen.

Søndag 19 Juni
Så gik starten og vi nåede vi målet på stage 2. Det slår mig at det er første gang jeg er kørt *igennem* Danmark. Vi tog færgen til Rødby. (106 euro!!!) Der var lidt forvirring omkring p-reglerne ved Bordershoppen i Puttgarten, men det lykkedes at skaffe 4 euro i mønt, så vi kunne forlade p-pladsen. Turen gennem Danmark, gik fint. Fik lidt sand på Farø og blæste afsted. Kl ca 20 kom vi til Ale stenen, en vikingrskibsgrav på en pynt lidt uden for Ystad. Her skulle vi udføre et fjollet "vikingeritual" hvor jeg skulle kravle rundt med sand fra den danske kyst, vand fra Østersøen og en kvist blade fra Sverige. Nu camperer vi sammen med en masse andre ved et sted kaldet Strandhammaren. I morgen bliver en lang dag, der skal vi helt til Örebro

Mandag 20 Juni
Dag 3. Længe leve allemandsretten! Nød morgensolen ved den smukkeste østersø-strand ved Strandhammaren tog lidt billeder og efterlod en sten ved Sveriges første sø- redningsstation og kørte langs kysten mod Aborg. Undervejs fyldte vi de 4 jerrycans og tanken. Det blev 2500,- svenske devaluerede kroner! Ved Ry, nær Vexsö fandt vi ABBAs første tur-bus på en forladt bilkirkegård, hvor biler helt tilbage fra lige efter krigen er på vej tilbage til naturen. Derfra kørte vi over Jönköping op langs den vestre kyst af Vätteren. Spiste aftensmad i Karlsborg hvor Götakanalen kommer ud i Vätteren. Her var vi nær kommet med til bønnemøde og altsang, hvor en broget forsamling sad og stod på kajen og sang sammen med et sammensat bibelkor, der stod på dækket af en gammel turbåd og sang for for!
Fortsatte en times tid mere i forventning om at finde egnet lejrplads. Pludselig var vi nær Örebro og skov blev til kornmarker, forstæder og bymidte. Vi fortsatte, efterhånden trætte, men nord for Örebro, nær et sted, der hedder Nora, fandt vi denne plads. Der er 300m til en rasteplads, så vi har vand og så videre. (Læs: vi slipper for at bruge spaden!) I morgen går turen videre mod nord, endemålet er Strømsundsområdet, hvor det så er. Go nat alle sammen, hilsen de to herreren hunde!

Tirsdag 21 Juni
Stod op i strålende solskin, kogte havregrød, ryddede campen og kl 8.10 satte vi kursen mod Strømsund næsten 650 km længere mod nord. Turen tog os ind i Dalarne, forbi kobberbjerget ved Falun hvor man siden 1700 tallet har brudt kobber. Et biprodukt er jernoxid og kvarts, som man fandt ud af var en glimrende ingrediens i træbeskyttelse. Den får sin røde farve fra jernoxidet. Derfor er så mange svenske træhuse "svensk-røde" I Nusnæs laver man de berømte "Dalar-heste" der er total svensk kitch. Der kunne vi jo ikke køre forbi uden at købe en souvenir. Lidt over frokost løste vi dagens opgave da vi blandede besætning mellem to andre hold og det var lidt af en fest. En håndfuld unge mennesker, der alle måtte ud at køre med hundeslæden, for den var da for fed. Allerede lidt i 1900 ankom vi til Strømsund camping hvor vi for 200 svenske kroner kan slå lejr og komme i bad. Det er ved at være høje tid. Mange hilsner fra Herrens Hunde. Pas på jer selv.

Onsdag 22 Juni
Stod op i Sundstrøm i strålende sol, kørte morgenrutine, tankede, efterlod en sten, og var ude af byen lidt over 8. Et stykke længere nede af vejen blev vi mødt med dannebrogsflag! Det var Mayri Ogbonna der havde kørt de 20 km for at hilse. Det var hyggeligt. Ved Storuman forlod vi "indlandsvegen" E45 og fulgte vi "den blå veg" E12 der ledte os igennem vildmarken, hvor der bjørn, ulv og jærv. Vejen er i temmelig dårlig stand, mange steder er der kun grus, trods tung trafik. På denne vej røg ventilator-remmen. Heldigvis havde jeg taget en ekstra med. Vi havde kun holdt et øjeblik før 4 andre fra Rally-løbet holdt ind og tilbød hjælp! Det er det fede ved denne tur! Der er hold-ånd! De sneklædte bjerge kom nærmere og pludselig var vi i Norge og i Mo I Rana (Byen Mo i kommunen Rana) Byen er overhovedet en by, fordi Thomas Edisons firma åbnede en mine her i 1907. Minen blev dog talrige forsøg aldrig en succes, men det er en anden historie. Herfra gik turen a E6 til Polarcirklen!! Hvor der naturligvis er et besøgscenter. Landskabet har ændret sig voldsomt siden Sundstrøm. Fra dybe svenske skove, til vildmark, over næsten alpine landskaber med skisportssteder, til tundra, hvor E6 blive en smal sognevej og følger en vild brusende elv, til pludselig at være en storslået Norsk fjord med skovkædte skråninger, tunneller og små bygder. Nu er vi nået Fauske ca. en time syd for Bodø og har været 11 timer undervejs. Vi har trukket stikket. I morgen vil vi forsøge at komme med en færge til Lofoten, hvis der ikke er for lang kø.

Torsdag 23 juni

Dagens udfordring var at finde til en strand på Gimsøya, en af øerne der udgør Lofoten. Stod op 7.00 kørte rutinen og satte kurs mod Bognes hvor der sejler en færge til Lødingen på Lofoten. Da færgernes hjemmeside var nede, gav vi det et skud og kørte til bygden Skutvik er hvor der sejler en færge til Svovlvær meget tættere på Gimsøya, kun for at finde ud af at den sejler 2 gange i døgnet. Tilbage igen af en snæver lille vej og til Bognes, hvor færgen sejlede hver time. Lidt senere var vi på Lofoten og her er for vildt. Der er en vej, og den snor sig op og ned og ud og ind i det mest fantastiske landskab. Gennem tunneler over broer, over det brusende Atlanterhav, og gennem sneklædte bjerge hvis tinder forsvinder i de lavthængende skyer. Dagens oplevelse: Vi havde glemt at fylde benzin på, og tanken var faretruende tom. Det ville ikke være sjovt at køre tom på denne vej, og der var ingen steder at holde ind. Men så var der vejarbejde, trafikken ventede på grønt lys, og lige overfor lå en vigeplads. Det lykkedes os at få en Jerrycan ned fra taget, tømt over i tanken og få den på plads igen inden lyset blev grønt. Klokken 1700 nåede vi til Hov Camping, hvor feltet er samlet og der er lagt op til fest på den forblæste Atlanterhavskyst.

Fredag 24 juni.

Dette blev dagen vi mødte vores waterloo! Denne dags begivenheder er udførligt beskrevet i denne artikel

Forventninger, oplevelser og knuste drømme

Lørdag 25 Juni
Det blev dagen hvor vi tog hjem med Norvegian Air. Sagt lidt muntert, så tog det os 8 dage at komme langt op i Norge, det tog os ca 8 timer at komme hjem.
Kenneth fandt det mest fantastiske lille hotel i Saltfjorden, en gammel velhaverejendom, overdådigt indrettet og ganske stemningsfyldt og piktoresk. Må indrømme at jeg stort set sov, mens vi var der, men der var smukt. Hjemrejsen gik uden dramatik. Hele søndagen lavede jeg ikke meget andet end at sove eller se tv. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været så træt. Det har været en tur med store forventninger, megen forberedelse, og store oplevelser, og nå ja skuffelser. det vil nok tage et par dage sådan at fordøje det hele.

Team Domini Canes
Alle rettigheder forbeholdes 2022
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang